25. august 2011

Risotto&Laks.


Jeg er så heldig at jeg har verdens beste kjæreste. Jeg vet, de fleste sier det, men min mann er virkelig den beste! Han er helt fantastisk mot meg - hver morgen gir han meg et kyss før han går på jobb, og har gjerne laget kaffi klar til jeg står opp, han oppmuntrer meg hver dag, og hjelper til med det som skulle trenges. Jeg er virkelig heldig. Men det er ikke bare mot meg han er utrolig god, han er det mot alle. Han er en slik som alltid tenker på andre sine behov, hva han kan hjelpe til med, hvordan han kan gjøre hverdagen bedre for andre, og hvordan han kan være generøs. Jeg kan ærlig si at jeg er ikke like godhjertet - men jeg lærer av han hele tiden. Han er forbildet mitt.
Derfor syns jeg det er fint å gjøre noe fint for ham, når han kommer hjem etter sin endte arbeidsdag. Jeg liker å lage middag til ham, fordi han setter så utrolig stor pris på det, og fordi jeg syns han fortjener det.
Igår lagde jeg denne middagen - sopprisotto med sprøstekt laks. Og jeg skal love deg at det slo ann! 

Jeg sa alltid at jeg aldri skulle bli en sånn kone som bare sto på kjøkkenet og gjorde det som mannen ville at hun skulle gjøre - men når Joakim alltid er så god mot meg, får jeg lyst å være god mot ham. Det er vel det kjærligheten gjør med folk.


Sopprisotto: (Nok til 3-4 porsjoner)
350 g risottoris
750 ml buljong
150 ml tørr hvitvin
Salt og pepper
1 ts hvit trøffelolje (eventuelt 2 hvitløksfedd)
1 løk, skåret i små biter
2 gulrøtter, skåret i små biter
5 store chamgignon, skåret i middels biter

Ha gulrøttene og løken i en gryte med litt olje. La surre på svak varme i noen minutter. Ha i risen og bland inn i ca.2 min. Ha i ferdig utblandet buljong, hvitvin og salt og pepper. Kok på middels høy varme til vesken har trukket inn i risen, ca. 13 min. Fres soppen i 2 min og bland inn i risottoen. Stek laksen med salt, pepper. Strø gjerne over litt parmasanost. Og før du vet ordet av det - så er middagen din klar!

Risotto er perfekt å fryse ned. Så lag gjerne dobbel porsjon, så har du en enkel middag på en travel dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar