4. november 2010

Juleforberedelser.

Idag var jeg på en liten handletur etter jobb. Du skjønner: det er ikke jeg som er finansminister i vårt hjem. Jeg har ingenting jeg skulle ha sagt når det kommer til penger (Jeg har ikke PEILING! Jeg bare fatter ikke hvor pengene blir av?) Så da kan du forstå min iver når min kjære mann sa at jeg kunne få gå å shoppe litt - hvis jeg hadde lyst. Om jeg hadde? Og yes.
Jeg valset litt fra butikk til butikk - og tok meg i å nynne på julesanger! Jeg kikket litt på klær, sko, hudpleie og interiør. Og fant meg noen godbiter. Til slutt gikk jeg innom en bokhandler. Jeg elsker å gå innom bokhandlere. Det lukter så smart, og jeg blir facinert av alt folk kommer på å skrive om. Jeg fant faktisk en bok om det å vaske huset sitt. (Jeg var på nippet til å kjøpe den. Jeg forstår litt mer av hvordan pengene forsvinner..) Men poenger er: når jeg var inne på denne bokbutikken fant jeg THE book. "NORSK JULEMAT - tradisjoner og oppskrifter". Den var bare helt aldeles koselig - og på tilbud.




Jeg gleder meg så til å feire jul for første gang i eget hjem. Jeg har bestilt julpynt - julesokk, juletreduk, løper, brikker, kjøkkenhandkle, gjestehandle og servietter på hm.no - begynte å skrive liste over julegaver, og nå er julebaksten/menyen under full planlegging - takket være kuppet mitt idag.

Før jeg gir meg med blogging for idag vil jeg dele et av mine beste juleminner med dere lesere. Jeg vet det er litt tidlig med alt dette julesnakket, men i proaktivitetens navn sier jeg det er lov.
I fjor var det som kjent en helt nydelig snøfyllt julaften. Tidlig om morgenen kom Joakim ned på besøk til meg. (Det var i de tidene vi bare var kjærester. Åh, minnene!) Vi hadde en helrig julefrokost med mine foreldre - vi drakk gløgg, spiste juleskinke og så Disney´s juleklassiskere. Etter hvert begynte snøen der ute å friste og gikk jeg og Joakim ned i kjelleren for å hente min oldemors gamle spark, som jeg visste var der nede et sted. Vi fant den, tørket støv av den og tok den ut. Jeg satt meg på setet - så klart - og Joakim stod bak og sparket. Vi tok turen mot hans mormor som bodde et lite stykke fra. Der møtte vi hans familie - vi spiste grøt og så Askepott sammen før vi sparket hjem og gjorde oss klar til å gå i kirken.
Jeg har aldri følt meg mer som i filmen "Reisen til julestjernen."
MAGISK.



Vel, nok julemimring for i dag. Jeg kan love deg at det kommer mer senere!



Hohohoho...

3 kommentarer:

  1. Glede meg t å komme på GLØGG i julehjemmet ditt!!! :)

    SvarSlett
  2. jeg gleder meg også til jul!

    SvarSlett
  3. veldig fin blogg!! Jeg husker ikke helt hvordan jeg fant frem til den men det var takket være en "link" fra en eller annen i intro drammen:)! Jeg er ny som blogger så det er litt gøy å følge med hvordan andre utformer sine blogger og din var som sagt spennende og fin :)

    SvarSlett