18. november 2010

JuleKrydder i hverdagen.

Jeg elsker lukten og smaken av alle julekrydderene - nellik, kanel, kardemomme, vanilje, allehånde, stjerneanis, ingefær osv.. Jeg elsker dem i kaker, cookies, te, gløgg og alt annet du kan komme på.
Så da kan du gjerne se for deg min iver når jeg og min mor hadde julebakst dag på tirsdag. Jeg var tidlig oppe, gledet meg som barnet - med store ambisjoner om hvilke sorter vi skulle stå igjen med når dagen var omme. Planen var å klare 6 sorter - kokosmakroner, peanøttkjeks, andreakaker, havreknekk, sandkaker og pepperkaker. Og med masse latter, hjelp fra 3 små ekstrahjelper og en haug med julekrydder - klarte vi det. Nå ligger kakene i frysen og bare gleder seg til vi skal ta dem opp 1.søndag i advent. Jeg gleder meg definitivt også!

Men selv om julekakene er bakt gjenstår konfekten. Pepperyntekuler, julekarameller og sjokoladetrøffler står på agendaen så snart desember er her.

Det er utrolig koselig å planlegge jul for første gang i eget hjem. Jeg har nå - i tillegg til å ha kjøpt pakkekalender til Joakim og begynt på julegavene - kjøpt inn det jeg trenger til jul i eget hus. Adventsstake, julestjerne, juletrepynt, duker, brikker, lys, servietter osv.. Jeg gleder meg sånn til jeg endelig kan sette det ut i leiligheten. Det kommer til å bli så koselig! Så nå kan julen, snøen og alle gavene bare komme - jeg er klar!

Jeg har vært syk den siste uken - og har derfor slappet av med en kopp te og et blad både titt og ofte.
Nå om dagen går det i KUSMIs julete - som jeg drikker med en kanelstang i og noen hele allehåndefrø - og av lesestoff har jeg lest MAT&VIN for å planlegge rettene som skal serveres i desember. (Innimellom pensumlesing så klart.)



Den gedigne koppen min er fra Starbucks - og jeg elsker den.
 Jeg samler på Starbucks CityMugs fra alle byer jeg reiser til. 
Denne gangen var det Melbourne-koppen jeg brukte.


Fordi at jeg og barne kom til konklusjonen at dissen julekakene ikke hadde særlig juleaktige navn - forandret vi dem. Her kommer bildene fra den store bakedagen + deres nye navn:

Julecookies (peanøttkjekst).


Juletrestamme (Andreakaker eller brune pinner).

Snøtopper (kokosmakroner)

Rudolfs Favoritt (Sandkaker).

Adventsknekk (Havreknekk).

Pepperkaker. (Det finnes ikke noe bedre navn på disse. Konklusjon fra meg og Lisa.)


Nissemor...

...og de tre små alvene.

Musikk:
Celine Dions juleCD - "These Are Special Times"
Litt tidlig ute, but, hey, when it feels right:)


Ønsker deg en fredelig - og antistress - førjulsFØRJULStid.

3 kommentarer:

  1. for en fin bakegjeng!
    og så kule navn på julekakene!

    SvarSlett
  2. Koselig blogg du har:) Jeg lurte på hvor du har kjøpt den gode teen din? :)

    SvarSlett
  3. Takk! :) Teen er kjøpt på Charles&De - veldig god!

    SvarSlett