9. november 2011

Gresskar&Halloween.


Plutselig kom den nydelige høstværet til Sandnes. Etter ukesvis med regn, skinte solen - og det var et kjærkomment syn. Og er det ikke ofte slik at de dagene du har mest å gjøre, da er plutselig været så fint at det ikke frister å sitte med bordet fullt av bøker, og Macen full av mailer? Jeg tok meg selv i å stirre ut vinduet, opp mot himmelen, mens hodet lente seg på hånden opp til flere ganger om dagen. Høsten ropte på meg med sine nydelige blader i alle slags farger, sin kvasse luft og sin magiske stemning. Og jeg hadde så lyst til å svare. Til slutt klarte jeg å innhente meg, få det meste unnagjort, slik at jeg kunne gå ut å nyte stemningen. Og jeg følte meg heldig. Heldig som ikke trenger mer enn det for å føle meg utrolig lykkelig.


Sist mandag hadde jeg og min gode venninne Elin Halloweenfest for alle våre venner. Vi pynta med vimpler i sort og orange i taket og på vegger, jeg hadde "carved" et gresskar for å ha det som lykt, vi hadde mange gøye påfunn, gresskarsuppe m/carri og brød, og cupcakes og kaker - og det beste av alt: alle hadde kledd seg ut! Det var så utrolig gøy! Cowboy, ballerina, vampyr, zebra, svampebobb, prest, Jarle Bernhoft, Lady Gaga - det var så mange morsomme kostymer! Det var en stor suksess. Jeg likte at vi kunne gjør om denne dagen som er forbundet med så mange skumlerier og gjør det til en morsom og festlig kveld - midt i uken. Og gresskarsuppe? Det skal jeg lage igjen.


Gresskarsuppe:
Ca.400 g gresskar kjøtt, ute skall og steiner.
2 poteter
1 løk
1 gulrot
3 fedd hvitløk
1 dl kremfløte
1 l vann
1 stk buljong
Salt og pepper
1 ts carrypulver

(Jeg hadde i for mye karri, og det konkurrerte veldig med gresskarsmaken. Har derfor moderert oppskriften.)

Stek løk og hvitløk noen minutter i en gryte med litt olje til de blir blanke. Ha i resten av grønnsakene og vann med buljong. Kok til mørt - ca. 40 min.
Kjør blandingen i en blender eller lignende til puréaktig. Ha så i fløten og krydderiene.
FERDIG!



3 kommentarer:

  1. åh, ville vært der på Halloween partyet dokkas.
    Miss you. Sees neste uke!
    Love M.

    SvarSlett
  2. Du e den beste på å skape magisk høststemning!! xoxo G!

    SvarSlett
  3. Så god ut :-D
    Fine høstebilde

    SvarSlett