15. september 2011

Sjokoladekake+Bursdag=Sant.


På mandag var jeg og Joakim så heldige at vi fikk være med å feire at mitt nydelige fadderbarn - ble 1 år gammel. Nydelige Lille Gull var så søt i hvit blondekjole og med blomst i håret. Jeg kjente at jeg var så stolt av at jeg er fadderen hennes!
Alt var så koselig laget til, med ballonger, leker på gulvet, barn over alt, og et deilig kakebord - exactly my cup of tea. I denne anledning hadde mine gode venninne, Lille Gulls mamma, spurt om jeg kunne ta med en kake. Ikke hvilken som helst kake, men en som Lille Gulls pappa har vist stor interesse for i fortiden. Det forstår jeg forresten godt, for dette er en sjokoladekake fra Lindt sin sjokoladekokebok "Lindt Chocolate Passion", den inneholder ikke mel eller hevningsmiddel, og smelter nesten på tungen. Perfekt til barneselskap - lett å like for barn, lett å like for voksne. Siden denne kaka så litt vel voksen og rustikk ut, valgte jeg å pynte den lett med et melisdrypp og hjertepynt i midten. Jeg eier ikke tålmodighet, så dette var på mitt pynte-nivå.

Dagen var kjempekoselig - bursdagsbarnet så strålende fornøyd ut da hun smakte kake for første gang, og jeg følte meg veldig heldig som fikk være en del av denne store dagen. Å fylle 1 år ingen liten sak, og vi feiret med stil.
Lindt Sjokoladekake:
200 g kokesjokolade (jeg brukte lys, men mørk kan også brukes)
170 g smør
4 eggehviter
4 eggeplommer
200 g sukker

1) Forvarm ovnen til 180 grader.
2) Smør en rund form (ca.20-23 cm), med avtakbar bunn. Ha gjerne i bakepapir for å kunne fjerne kaken lettere, da den er veldig klissete.

3) Smelt smøret i en liten kjele. Ta kjelen bort fra pannen, og ha i sjokoladen. Den vil da smelte av seg selv, uten fare for å brenne den. Bland godt.
4) I en egen bolle - bland eggeplommene med halvparten av sukkeret, og visp lett sammen.
5) Ha sjokoladeblandingen i eggeplommeblandingen.
6) Visp eggehvitene i en annen bolle, og ha gradvis i sukkeret (helst bruk kjøkkenmaskin). Visp til det danner seg "stive" topper.
7)Vend eggehviteblandingen forsiktig inn i sjokoladeblandingen.

8) Stek i 35-40 min på midterste rille. Test at kaken er ferdig ved å stikke en tannpirker eller tynn kniv i kaken og se at den kommer ut uten deig.
9) Kaken vil synke veldig når den blir kald. La kaken kjøle ned før du tar den ut av formen.





3 kommentarer:

  1. Natalie har den beste fadderen!! :) og den kaka; den smelte virkelig på tunga!! We love you! G+N!

    SvarSlett
  2. Oppdaget plutselig bloggen din! Heldige meg! Den er superflott med masse humor, hjerte og flotte bilder! Håper det er greit at jeg lenker deg på min blogg!

    SvarSlett
  3. Hei. Fant den herlige bloggen din idag :) Kommer definitivt tilbake! Håper det er ok at du ble en del av mitt blogginnlegg idag. Si ifra hvis du evt. vil ha deg fjernet. Her er linken: http://petitchoux.blogspot.com/2011/09/bloggetips.html. Ha en fin kveld videre :D

    SvarSlett