6. juni 2011

Glimt fra Bursdagshelg.


I helga var det bursdagen min. Jeg vet at jeg sikkert er for gammel til å enda syns at det er den gøyeste dagen i året - men det klarer jeg ikke å bry meg om. Rundt om desember begynner jeg å glede meg, i januar har jeg satt planene for hvordan jeg vil feire det, i mars begynner jeg å skrive ønskeliste, i april går invitasjonene ut, og hele mai bruker jeg på å glede meg. Jeg ELSKER å ha bursdag. Dette året var intet unntak. 


Bursdagsfeiringen begynte på torsdagen, og varte til søndagen. Slik det seg hør og bør. 
Torsdagskveld inviterte vi familiene våre på fransk lammegryte med soltrøkede tomater og creme brulée til dessert (kun fordi det er så gøy å stave). We ate the french way. På fredag hadde vi mine besteforeldre over på kaffe og sjokoladeterte, jødekaker og browniesmuffins med kremostsjokoladeglasur (fra The Hummingbird Bakery - den søte lille muffins-kaféen jeg fortalte om i London. Fikk kokeboka deres til bursdagen fra min nydelige venninne Kristine) - og min skjønne morfar utbrøt mens han satt å drakk kaffeen sin: "jeg tror aldri at jeg har drukket fra så nydelige kopper før". Så herlig! Gjett om jeg var stolt! :)


Natt til lørdag våknet jeg flere ganger, og håpet at bursdagen min snart startet. Da Joakim endelig kom inn på soverommet - syngende med frokost på et brett, stearinlys og gave - kan du tenke deg at jeg var ekstatisk! Når han så annonserte at vi skulle treffe Grete&Rune i Kongeparken kl.10 var gleden komplett. Jeg ELSKER fornøyelsesparker! Det var helt fantastisk gøy, og jeg har fortsatt ikke stemme igjen etter at jeg hylte så mye i berg-og-dalbanene. 
Når vi var ferdige i Kongeparken, tok Joakim meg med til Ostehuset for å spise lunsj. Det var utrolig koselig. Deretter gikk vi litt rundt i Stavangers koselige gater, og jeg fikk velge meg uten en balsamico-olje fra Oliviers&Co. Helt perfekt.

Om kvelden hadde vi invitert noen av de nærmeste vennene våre på hageparty. Siden det var litt kaldt grillet vi ute, men trakk inn etterhvert når vi skulle ha dessert. Det var en kjempegøy kveld - og jeg følte meg utrolig bortskjemt da jeg la meg den kvelden. Dagen kunne ikke ha blitt mer perfekt. 


Browniemuffins med kremostglasur:
5 egg
500 g sukker
120 g hvetemel
100 g kakaopulver
250 g smør, smeltet

Miks sukker og egg, tilsett mel og kakao, bland inn smøret - ha i muffinsformer.
stek på 160 g i ca.15 min eller til gjennomstekte.

Glasur:
200 g melis
75 g romtemperert smør
30 g kakaopulver
150 g kremost

Bland melis, smør og kakaopulver i en kjøkkenmaskin til alt er godt blandet. Ha i kremosten og kjør til alt er blandet godt inn. Øk så hastigheten på maskinene og fortsett til glasuren er lett og luftig - ca.5 min. 

Ha på glasuren når muffinsene er kalde.
Denne oppskriften kan også lages i en langpanne - det er nok deig til det.


Happy birthday to me and love to all of you,
Caroline




7 kommentarer:

  1. De muffinsene ska eg definitivt lage på min bursdag! hehe...
    Du e verdens kjekkeste og mest gira bursdagsbarn!! - t å ver 21år :) Lige det!

    SvarSlett
  2. Namnam, for ei nydelige helg det har vært! Du e smashing hot, og lage dritgo mat. Love u babe.

    Reiten

    SvarSlett
  3. hipp hurra for caroline!
    måtte smile mange ganger av din bursdagsglede!
    ta vare på den:)

    SvarSlett
  4. Å di muffinsane såg skam goe ut! Må prøves!:) virke som du fekk en fantastisk bursdagsfeiring, så dumt me ikkje kunne komma:(

    SvarSlett
  5. hurra!
    nam så mye lekkert det var på bildene.
    ser ut som du hadde en super bursdahelg!

    SvarSlett
  6. Gratulerer med vel overstått! Så mange lekre kaker - nam!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  7. For en fin fin feiring tre dager til ende da :) LIKER!! Ta vare på bursdagsgleden, den er viktig å ha!!!:D
    Gratulere så masse på etterskudd;)

    SvarSlett