18. april 2011

Suppe,pai&lørdagsbesøk.



Lørdagformiddag fikk vi storfint besøk av våre gode venner G. og R. og deres nydelige datter Natalie. Fint besøk krever fin mat, ikke sant? (Vi vet vel alle at det egentlig ikke gjør det - jeg har ingen problem med å bestille en pizza dersom vi får besøk en kveld. Men sannheten er at jeg har vært borte - London og Haugesund - de siste ukene, så jeg klødde i fingrene etter å lage mat, og kreativiteten tok overhånd.)



Selv om det bare var en helt vanlig lørdagsettermiddag valgte jeg å servere en 3-retters vårlig lunsj. Jeg liker godt når G.&R. kommer på besøk - for R. spiser nemlig ALT med den største takksigelse - dessuten har han en policy om å spise alt han blir servert - og det gjør det litt ekstra spennende for meg!


Inspirert av min svigerinne som serverte oss potetsuppe da vi besøkte henne sist uke, lagde jeg en potetsuppe med basilikum og ruccola servert med bacon. Til hovedrett spiste vi pai med purre, blomkål og cherrytomater krydret med timian og rosmarin, og servert med brød, ruccolasalat og svarte oliven. 



Desserten bestod av brownies, philadelphiakrem og frukt. Nam! Dessuten fikk jeg kose og leke med skjønneste Natalie. Jeg er så heldig som får være fadderen hennes - og syns hun er helt skjønn!



Det fine med gode venner er at en trenger liksom aldri å tenke på hva en skal si - det går bare av seg selv. Jeg elsker latterutrbrydd, gode samtaler, babylek, god mat, lørdag og lukten av vår i lufta. Kan noe måle seg? Nei, jeg tror ikke det.


Potetsuppe:
6 store poteter.
1 liter vann. 
Kyllingbuljong.
Ruccola.
Frisk basilikum.
1 dl hvitvinseddik.
1 dl hvitvin.
1 dl melk.

Kok 6 store poteter møre i 1 liter vann med 1 brikke kyllingbuljong.
Hell av halvparten av vannet når potetene nesten er sønderkokte.
Ha i en neve ruccola og en neve frisk basilikum og en 1 dl melk, hvitvin og eddik.
Mos med en stavmikser og spe på med kraften fra potetene til suppa har fått en ønskerlig konsistens. Jeg hadde i alt kraften, og syns den var mer en tykk nok.
Krydre med salt og nykvernet pepper, eventuelt noen hvitløksfedd.

Server med sprøstekt bacon eller scampi.



Nyt påskeuka og strålende vær!
Klem, Caroline.

1 kommentar:

  1. Heldigen oss som fikk komme på besøk!! Deilig mat og nydelige mennesker :):) Grete

    SvarSlett