14. oktober 2010

Små(høst)Gleder.

Igår var en nydelig dag. Dagen var fyllt av biscottibaking, brev i postkassen, kafebesøk, middagsbesøk, tur i Arboret, kreativ event-planlegging og kveldskosbesøk.

Jeg elsker når dagene går med til å treffe mange mennesker, nyte de små øyeblikkene, spise god mat og drikke varme drikker (om høsten). Jeg elsker historiene som blir fortalt, oppuntringen, latteren, fargene ute for tiden, lukten av luften, behovet for tøfler og klemmer og inspirasjonen en får av være rundt mennesker en ser opp til og beundrer. 

Jeg føler meg heldig som får gjøre live med så mange fantastiske mennesker. Virkelig, inderlig heldig. 

Jeg hadde ikke så mye mer å fortelle dere i dag, men vil gjerne vise dere litt bilder fra det som inspirer meg om dagen.

Kanelsnurr og varme plommesaft på Benk. Smaken av høst!

Deilige sjokoladebiscotti (italiensk kjeks). Disse er gode å dyppe i kaffen. De er ikke veldig søte - til Joakims skuffelse, han ELSKER alt søtt. Dess mer amerikansk det er, dess bedre er det. (Men han likte dem altså:) Jeg syns disse var herlige å ha tilgjengelige - de ble servert både som dessert etter middagen + til kveldskosbesøk på kvelden. 


Nye tøffler. Liker at de ser så "norske" ut.
Nytt maleri - av Manuela Hardy. Jeg elsker dette. Det henger nå ved spisebordet vårt. 







En av mine yndlingsting med Norge er at hver årstid kommer så godt frem. Jeg elsker at hver sesong skiller seg fra den andre. Og høsten i Norge må vær den nydeligste av alle steder i verden. Jeg elsker høst..




..Og det har min nydelige venninne Alida, som nå bor i Ålesund, fått meg seg. Igår fikk jeg er høstbrev fra henne i posten - inkludert et høstblad. BLISS!

Sjokoladebiscotti:
100 g smør - romtemperert.
2 dl sukker.
3 egg.
3 ss kokt espresso.
150 g mørk sjokolade - hakket.
1 dl peanøtter - gorvhakket.
350 g hvetemel.
50 g kakao.
1 ts vaniljesukker.
1 ts bakepulver.

Pisk smør og sukker hvitt og tilsett eggene og espressoen. Bland alt det tørre og tilsett det i blandingen. 
Del deigen i to tykke store pølser. Legg dem på bakepapir på et stekebrett. Trykk dem litt ned. Ha det i ovenen på 180grader i ca.20 min. Avkjøl det så i 10 min før du skjærer skiver på skrå så tykke som du vil ha dem. Snu dem med snittflaten opp før du steker dem i 10 min til. Slå av varmen på ovnen og la dem stå 10 min til, slik at de blir helt tørre. 
Så er det bare til å nyyyyyte!

Musikk:
Frank Sinatra. 

Jeg er klar over at dette innlegget ble litt random. Men jeg er litt random - så da er det lov! 

Håper du nyter herlige høstdager - det gjør jeg!
Smask!

2 kommentarer:

  1. saa kjekt du fikk brevet!! og saa kjekt du kjopte det fina maleriet me saag paa! Glede meg te desember naar eg kan komma te leiligheten din igjen!! :)

    Klem Alida

    SvarSlett
  2. så kjekt at dere liker bildet så godt! fint å tenke på at noen har det på veggen :)

    SvarSlett