18. oktober 2010

Be the change you want to see.

"Er du klar over at det finnes 27 millioner slaver i verden i dag? 90% av disse er kvinner og barn - mesteparten fanget i sex-industrien. Mindre enn 1 prosent kommer seg noen gang ut av det. Jeg ante ikke dette for ca.1 år siden. Etter at jeg ble klar over denne grusomme urettferdigheten, har det  blitt en hjertesak for meg å spille min rolle i bety en forskjell for noen som er fanget i dette slaveriet."
Dette var litt det av det som mine gode venninne, Line, delte med meg og ca 20 andre jenter på fredag. Vi satt gråtkvalte alle sammen når hun fortalte historier om ofre for menneskehandel.

Du tenker kanskje at det ikke virker som om vi hadde en spesielt sprek fredagskveld - men det motsatte er faktisk fakta. Jeg tror fredag var en av de absolutt morsomste, koseligste, nydeligste kveldene jeg har hatt på lang tid.
Jeg hadde invitert 20 jenter på TeaParty&Klesbytte-fest hos meg. Vi tok alle med oss noen klær som vi ikke brukte lenger (Det var utrolig mye!), spiste sandwicher og cupcakes, drakk punsj og te og hadde auksjon på de beste 25 plaggene som kom inn. Pengene som kom inn ga vi til organisasjonen A21 (thea21campaign.org), som jobber med å redde ofre for menneskehandel og hjelpe dem tilbake til et liv i verdighet, og det var også grunnen til at nydelige Line fortalte oss litt om hva som egentlig skjer i verden når det kommer til menneskehandel.

Av og til kan det være så lett å bruke store ord når det kommer til urettferdighet  og det å gjøre  forskjell for mennesker, uten at det egentlig preger oss på noen spesiell måte. Det kan også være lett å gi penger i bøsse når det er til en god sak, uten at det virkelig tar rot i hjertene våre. 
Jeg har bestemt meg for at det å bety en forskjell for andre mennesker - både for de rundt meg, og de som er på lengre avstand (som ofre for menneskehandel) - skal være en del av måten jeg lever livet mitt på.
Derfor er jeg så stolt av å si at på en helt vanlig jentekveld - hvor vi hadde det utrolig morsomt og koselig - fikk vi inn 4000 kr. som går rett videre til å bety enn forskjell for noen andre.

Her kommer litt bilder fra kvelden:

Maten:

Maren forsyner seg av punsjen. En mer vimsete, skjønn, og morsom skal en lete lenge etter. 
Vi knakk som av latter når hun ledet auksjonen!

Pikekyss. Finnes det noe søtere?


Deilig brød fra Charles&De med digg på toppen.

Litt av maten som ble servert. DeiligDeiligDeilig!



Klærne:






Ivrige skjønnheter under auksjoneringen.


Punsj:
1 farris med lime-smak.
2 dl eplejuice.
1 halv flaske San Fransisco-blanding.
1 boks hermetisk frukt.

(Er det noen som har noen gode punsj-oppskrifter å anbefale? Jeg er åpen for forslag!) 


Musikk:
En blanding av alle mine favorittartister innenfor jazz/blues: Renee Olstead, Billie Holiday, Diana Krall, Norah Jones, Ella Fitzgerald, Eva Cassidy, Tom Waits, Dina Washington and many more.


Ha en nydelig uke! 
(Det skal jeg - jeg skal til Oslo tirsdag-søndag - wohooo!)


PikeKyss fra meg til dere!

4 kommentarer:

  1. Hei. Så flott tiltak dere satte igang på fredagskvelden. Hørtes ut som en gøy aften og så bra å kunne gjøre noe nyttig ut av det samtidig! Maten så kjempegod ut!

    SvarSlett
  2. Konge! Hørtes ut som en veldig bra kveld altså og en veldig god og koselig påfunn! :)

    SvarSlett
  3. Wow Caroline. DU e bra og DU gjør en forskjell. Takk at du bryr deg om vår verden og gjør noe aktivt for andre!

    SvarSlett
  4. Sandra Ryggoktober 19, 2010

    Caroline du e virkelig et godt menneske:)Veldig bra at du vil vær me å gjør en forskjell:)Kan se for meg at den kvelden va morsomme med Maren som blant annet leda aksjonen:)Haha:)

    SvarSlett