25. oktober 2010

TheBlindSide+Bringebærmuffins.

I går så jeg og Joakim filmen "The Blind Side". Egentlig var jeg mer i humør til å se "Shopaholiker", "Devil wears prada" eller "The Holiday" - men som den gode kone jeg er fikk Joakim velge film i går. Og det er jeg så glad for! Filmen var helt fantastisk! Den handler om at en foreldreløs gutt som bor på gaten blir tatt inn i velstående familie. Vi følger hans historie hvor vi ser at han blomstrer mer og mer ettersom flere og flere får tro på ham og inkluderer ham.
Jeg satt igjen å tenkte: "Det er jo så lett! Det kunne jeg også gjort - det handler kun om å behandle de rundt oss som familien vår."

Tenk å kunne leve et liv hvor det handler mer om hva jeg kan gjøre for andre enn hva de kan gjøre for meg?

For noen dager siden hadde jeg besøk av min gode venninne Grete og hennes nydelige Natalie - vi spiste bringebærmuffins. Da jeg og Grete ble kjent for flere år siden, sa hun en gang til meg: "Jeg drømmer om å gifte meg med en fantastisk mann og så få barn." Det i seg selv er jo en kjempefin tanke - å bygge familie. Men nå når hun har fått både drømmemannen og drømmedatteren, sa hun en dag: "Jeg vil skape et sånn hjem hvor alle er velkomne, at døren alltid står åpen og at alle vet at i vår familie er de velkomne." Wow.
Jeg elsker at en drøm - som i all sin uskyldhet og vakkerhet handlet om å bygge noe for seg selv - utvidet seg til å romme de som trenger at du er noe for dem.

Sånn vil jeg også leve. Jeg vil aldri ha så nok med meg selv at jeg ikke kan bety noe for de som trenger det.

Det er litt store tanker som kommer fra meg om dagen - jeg blir litt sånn filosofisk om høsten - håper dere bærer over med meg!

En tanke til: å reise bort fra min elskede Jokkis i nesten en uke må være det lureste jeg har gjort - det var helt HIMMELSK å se ham igjen. Jeg fatter ikke at nesten 4 år etter at vi ble sammen er jeg mye mer forelsket enn noen gang. (Det var bare en liten parantes i filosoferingen. Let randomness rule!)

Her kommer noen bilder + oppskrift til bringebærmuffinsene. NAMNAM!











Bland bringebærene forsiktig inn. Røren skal ikke bli rosa, og bærene skal være hele.


Muffinsformer fra SMAK.


Nok røre til 12 muffins.


Jeg syns somregel at det beste med hele muffinsen er glasuren. Men disse muffinsene var så gode i seg selv at jeg ikke ville ta fokuser bort med masse glasur - derfor ble det bare en liten dasj på toppen.


Service fra oldemor.

Bringebærmuffins:
150 g smør.
150 g sukker.
175 g hvetemel.
1 ts bakepulver.
1 ts vaniljesukker.
3 egg.
Så mye bringebær eller andre bær som du syns er godt. Jeg brukte ca 70 g.

Dere ser på bildene hvordan dere går frem. Ovnen på 200 g i ca 10 min.
Glasuren er den samme i PrincessCupcakes.




Litt bilder fra Oslo som viser seg fram om høsten:


Fantastisk kakao på United Bakeries.




Høststemning i Slottsparken og på Santhanshaugen.



Musikk: 
Eva Cassidy.


Ønsker dere alle en mandag full av nydeligheter!


4 kommentarer:

  1. jeg så filmen forrige uke! og tenkte det samme!
    det handler om at vi ser mer enn oss selv - enkelt, og utfordrende!!

    SvarSlett
  2. Eg lige å lesa dine vise tanker, Caroline! Du inspirere meg sånn! :)
    - Alida

    SvarSlett
  3. Så fin blogg du har, Caroline!
    Jeg skal komme tilbake hit! :P
    Fikk lyst på muffins nå...

    SvarSlett
  4. Eg e så enig Caroline!
    Det e min drøm og, et stort varmt hus med gjesterom som alltid e åpne og et middagsbord som alltid har plass te ein te!

    Me må visa samfunnet rundt oss kossen det kan ver å føla på familiekjærligheten! :)

    Klem fra Hanne Matilde <3

    SvarSlett