30. august 2011

Plommekompott.


Atter en dag på sofaen. Jeg har alt for mye i hodet, og alt for lyst til å være alle andre steder enn å ligge her. Men hver gang jeg tror det går bedre, og reiser meg for å gjøre noe, blir jeg så dårlig igjen. Så jeg må bare ligge her.
Jeg har haugevis av plommer i frysen fra i fjor sommer når min fars plommetre ble overøst av frukt (i år kom det kun 4 plommer, haha), og i dag kjente jeg at det var en plommedag. Så jeg lagde litt plommekompott i dag når jeg sto opp, og jeg har trøsta meg og varma meg på det hele dagen. Det fine med slike fruktkompott, er at du kan bruke det til så mye! Idag spiste jeg det til frokost med litt melk og havregryn over, men det kan også serveres som en varm kveldsmat, eller som dessert dersom du pisker litt kesam og fløte sammen, ha plommekompott over og litt knust kjeks (som vist i dette innlegget.).
Uansett så er det varmende og styrkende på en litt sliten og en litt syk kropp - syns nå jeg.

Forresten: i går var innlegget mitt om Fylte Poteter på VGnett. Det var skikkelig stas! Så takk til alle dere som har tittet innom - og velkommen til nye følgere:)



Plommekompott: (Nok til en stor porsjon)
15 små plommer
6 dl vann
4 ss sukker
1/4 ts kanel
1/4 ts kardemomme

Kok alt i gryta i ca.10 min til plommene er møre, og skallet slipper. Hell av litt av vannet slik at det ikke blir så flytende. Press ut steinene fra plommene, og ta dem bort.


1 kommentar:

  1. det e nesten litt skummelt å gå inn på denne bloggen her, for eg blir så utrooolig sulten av å se på alle disse nammenammetingene.

    SvarSlett