17. august 2011

Love At First Brownie.


Jeg husker så godt mitt første møte med brownies. Den herlige sjokoladekaka som er litt sprø på toppen, men deilig og seig på innsiden. Det var sommeren da jeg var 9 år gammel. Jeg og min kjære farmor reiste for å besøke onkelen og tanten min på Sørlandet. Det var på denne togsturen at jeg - høyt og tydelig - spurte farmor: "Ka e egentlig sensuelle lepper, farmor?", og jeg ikke kunne forstår hvorfor hun litt flaut svarte meg at det kunne vi snakke om senere. Men det hadde ingenting med saken å gjøre. Tilbake til brownies: da vi var kommet oss til sørlandet, reiste vi for å besøke min onkels foreldre på hytta deres. De var så skjønne med sin bløte sørlandsdialekt og store smil. Vi nøt dagen med solskinn, spill og mye latter. Når det begynte å bli ettermiddag sa tanten min at hun skulle bake en sjokoladekake. "Digg", tenkte jeg. "Det frister", tenker du. Hun stod å bakte og bakte, og jeg følte at det tok en evighet. Men det var nok bare fordi jeg var så liten, og unormalt utålmodig. Det har ikke endret seg, forresten. Men da hun endelig fikk kaken inn i ovnen kom hun bort til meg. Så la jeg meg ned i fanget hennes og hun strøk meg over pannen. Så prata vi litt, og lo litt, og lagte noen grimaser. Og så fortalte hun meg hvorfor den kaken som stod i ovnen var så forskjellig fra andre sjokoladekaker. Jeg lukket øynene og gledet meg til kaken var klar. Når den kom ut av ovnen, og jeg var klar til å glefse i meg, sier hun at den må stå å hvile en stund før den kan spises. Tålmodigheten ble testet igjen. Men når jeg til slutt fikk lov til å spise den var den verdt hvert sekund med venting. Og jeg tenker på dette første møte med den annerledes sjokoladekaken hver gang jeg spiser brownies.


Glasuren fra disse muffinsene passer forresten perfekt til denne browniesen. Dobble oppskriften når du skal bruke den til denne kaken. 
Oppskrift på min brownies finner du under her:

FløyelsBrownines:
225 g kokesjokolade
90 g smør
1 dl seterrømme
4 store egg
330 g sukker
65 g hvetemel
45 g kakao
1 ts bakepulver

Smelt smøret og bland inn sjokoladen til det er smeltet. Ha i rømmen. Pisk eggedosis av egg og sukker. Ha i sjokoladeblandningen. Bland så inn hvetemel, kakao og bakepulver. Ha røren i en langpanne med bakepapir oppi. Stek i ovenen på 160 grader i ca.35-40 min.
Avkjøl før du serverer den.

4 kommentarer:

  1. Mmmm. det såg naaam ut. kan kjedu laga sånn og senda te meg?? :)

    SvarSlett
  2. Oh MY! Fristelse deluxe... Takk for så nydelige kommentarer hos meg:-) Nydelige bilder tar du og! Klem fra Cecilie

    SvarSlett
  3. Mmmmmm sier jeg også, for en smakfull blogg du har. Hit kommer jeg helt klart innom igjen. Hyggelig at du fant frem til meg også. God helg! Klem fra Maliva

    SvarSlett
  4. FANTASTISK oppskrift! Min nye favoritt.

    SvarSlett