21. januar 2012

Couscous-salat.


Fredagsmat betyr varm mat for meg. Men så er jeg heller ikke kjent for å la meg binde av regler eller tradisjoner. Så akkurat denne fredagen ble det ikke noen varm rett på vår meny. Jeg hadde lyst på couscous! (Har noen sett episoden i Friends da de drømmer om "What could have been" og Monica dater en doktor? Chandler er ikke fan, og spøker om at doktoren informerer om at de ikke la til den andre kousen i couscous før i 954. Hehe. Men nok om det!) Så couscous ble det! Dette er en superenkel rett som jeg har lært av min gode venn Natazha - og den er helt super! Du kan lage mye og ha til lønsj dagen etter, eller med som mat på jobb. I tillegg bakte jeg grove baguetter - som også er superenkelt. Jeg ELSKER enkelt!
Prøv denne en dag om du også er i humør for noe annet en varm mat:)



Couscous-salat: (4 pers)
250 g couscous
250 ml vann
4 ss olje
1 ts gurkemeie
1 rødløk
1 paprika
10 cherrytomater
2 stilker stangselleri
1 neve ruccola
2 dl rosiner
200 g kylling - saltet og peppret

1) Lag couscousen slik det står beskrevet på pakken. Ha gurkemeien i vannet før du har i couscousen.
2) Skjær opp alle grønnsakene
3) Stek kyllingen med salt og pepper.
4) Bland alt.
5) FERDIG!
6) Spis.
7) Nyt.
8) Ta en ekstra porsjon.
9) Kjenn at du er mett.
10) Småpsis litt til.

Server med godt brød, urtesmør og pesto - og gjerne med en god olivenolje og balsamico! NAM!

4 kommentarer:

  1. Du store verden, couscous salat var også noko eg hadde i Sveits, og har tenkt på i ettertid men aldri somla meg til å laga. Kvifor har eg ikkje sett bloggen din før da? Legg meg til som følger, PRONTE, og no skal eg finna fleire gode tips.

    Kanon!

    Klem Eli

    SvarSlett
  2. Åhh så deilig, nå har jeg handlet inn og er klar til å lage dette til min kjære barselgruppe i morgen:)
    Legger meg til som følger:) mange gode tips å finne hos deg!

    Klem Anne Bente

    SvarSlett
  3. Hei

    Jeg skriver en artikkel på www.sol.no om mat til helgen, og lurer på om jeg kan få bruke bilde og linke til denne oppskriften?

    På forhånd takk for svar.

    Hilsen Cecilie Moestue i SOL

    SvarSlett
  4. Hei Cecilie! Beklager snet svar, men det må du så gjerne gjøre! Fint om du legger igjen link, ja:)

    SvarSlett