21. november 2010

GlupGløgg.

I fjor begynte jeg på et prosjekt hvor jeg ville lage min egen perfekte, hjemmelagde julegløgg. Omtrendt annenhver dag i hele desember prøvde jeg ut nye metoder for å utvikle gløggen - helt til den begynte å smake rimelig fantastisk når det nærmet seg julaften.
Men jeg gjorde en feil. En STOR feil. Jeg glemte å skrive ned oppskriften! Og jeg kan bare ikke huske hvordan det var jeg lagde den. What to do?
Så da er det vel bare til å begynne på begynnelsen igjne? Idag bestemte jeg eg for at jeg atter en gang må komme igang med gløggkokingen - jeg er fast bestemt på å komme frem til den gode oppskriften igjen. Og når den er klar skal jeg legge den ut her.

Nå begynner eksamenstiden for meg - og da er det viktig at jeg har en god, varm drikk å styrke meg på. Gløgg skjerper (helt sikkert!) sansene i tillegg til at jeg bevarer julestemningen midt i pensumslesingen.

I dag prøvde jeg en versjon som bestod av vann, rødvin, portvin, sukker, kanelstang, stjerneanis, hel nellik, pepperkorn, hel allehånde og litt kardemomme. Den ble ganske god, men enda ikke perfekt.
Så bare følg med videre - jeg gir meg ikke i jakten mot den perfekte gløggen!

Hjemmelaget gløgg.

Gløgg i marokkans tekopp (julegave fra min skjønne mor) og juleserviett fra hm.no.

Godis er viktig for konsentrasjonen. Disse julekulene fra Nidar var fantastiske!

I dag byttet jeg ut krydderene på krydderbrettet mitt på kjøkkenet. 
Det er nå mer fokusert på jul - og skal hjelpe meg i jakten på den perfekte gløggen.
Allehånde, stjerneanis, laurbærblad, kanelstang, hel pepper, nellik, salt, persisk salt, himalaya salt og havsalt.

Deilig kanelstang. Ikke ha denne for lenge i gløggen. Da vil den oppleves som tørr.

Musikk:
Norah Jones & Willie Nelson "Baby, Its Cold Outside" - mmmmm!


Ønsker dere en god natt søvn og en deilig søndag i morgen - og mer snø!
Klem fra Caroline.

4 kommentarer:

  1. Eg ELSKE at du har fått julepreg på bloggen din!! Det glede mitt eksamenspregede ExPhil-hjerte! Glede meg til flere kalde turer me deg - etterfulgt av den PERFEKTE julegløggen? :)

    SvarSlett
  2. Så deilig, Caroline! Eg glede meg te å prøva ud den perfekte gløggen din når an komme. Så fine bilder du har og. Takk for kommentar på min blogg foressten - bomba at det va på maden;) Hehe.. Søde du e. Observere at du e i Oslo, ser eg deg på fredag hos Line kanskje?

    SvarSlett
  3. Wow... det var flott innstilling! Gleder meg til å lese og høre om den perfekte julegløggen. Når du er fornøyd, skal jeg garantert prøve ut oppskrifta di!
    Lykke til med eksamenslesingen
    og ha en herlig advendshelg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. snaisen blogg hos snaisen dame!!!! måtte jammen legge ut link på min blogg :)

    SvarSlett