2. november 2010

BraisertOksegryte.

Noen har spurt meg om jeg egentlig aldri lager middag - for på bloggen ser det ut som om det er kun muffins, cookies og snacks det går i. Sannheten er den at jeg ELSKER å lage middag - det er få ting som gjør meg så harmonisk som det å lage mat, (Imotsetning til gjærbakst. Tolmodigheten vil bare ikke sette rot i meg!) men grunnen til at jeg ikke poster alt på bloggen, er at middager er liksom ikke like søte og koselige å lage et innlegg om som feks noen skjønne cupcakes.

MEN idag skal jeg dele en middagsoppskrift med dere som jeg prøvde i går. Jeg og Joakim skulle få besøk av mine gode venninne, Ingebjørg (som forøvrig var min forlover - hun er fantastisk) og jeg hadde lyst å lage noe godt. Jeg gikk til butikken for å kjøpe ingrediensene til jamaica-retten som jeg hadde planlagt. Jeg gikk rundt, samlet inn alle ingrediensene jeg trengte og gikk mot kassen. Men jeg kom aldri så langt fordi jeg kom over en sausepakke hvor det stod "Braisert Oksegryte" på. Vanligvis liker jeg ikke å lage ting fra pakke - jeg liker å eksprimentere selv. But I was intrigued. Det endte med at jeg la tilbake alt jeg hadde tatt i butikken og byttet det ut med nye ingredienser. Og når jeg senere serverte middagen angret jeg ikke et sekund.
Denne anbetaler jeg virkelig å prøve! PERFEKT høstmiddag!

Vi hadde fyr i peisen, jazzmusikken på, masse stearinlys i hele leiligheten og bare nøt god mat&drikke og herlige samtaler. Rene hytteturen i stuen. Slik skal høsten være!

Her kommer bilder fra middagsprosessen:
Ingrediensene.
Biffkjøtt, sellerirot, champingong, sjalottløk, gulrøtter, brokkoli.
Vidunderet fra Toro.
Sjalottløk stekes blank, okstegryten står å surrer, grønnsakene kokes.
Båtpoteter med havsalt som tilbehør.
Dampede grønnsaker.
Åh, minnene kommer tilbake til meg. FOR et måltid!

Braisert Oksegryte m/rødvin og sopp:
300-400 g oksekjøtt.
100 g sopp.
100 g sjalottløk.
100 g sellerirot (som forresten er kjempegod i potetstappe også!)
1 pk braisert oksegryte.
1 bunt gulrøtter.
1 brokkoli.
1 pk amadinepoteter.

Stek kjøttet. Lag sausen etter anvisning på pakken og ha i kjøttet. Stek løk, sopp og rot hver for seg før de has oppi gryten med det andre.
Kok grønnsaker og stek båtpoteter i ovnen. 
NYT!

Jeg serverte SjokoladeMochaPai til dessert. oppskrift kommer en annen gang.

Noen bilder av meg&Ingebjørg fra bryllupet:
(Klarer ikke dy meg..)




Musikk:
Renee Olstead. Alltid den perfekte høstmusikken.



Ønsker dere alt godt for uken, nydelige vesner!
Caroline.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar