26. april 2011

{Travels} 24hours of Bergen.

Jeg har aldri vært mye rundt i Norge i mitt liv. Og har reist en del rundt i verden, men aldri mye i Norge. Så da jeg og Joakim planla å reise på en liten påsketur, var jeg veldig ivrig etter å reise et sted i Norge. Valget stod mellom å dra på SPA i Kragerø, eller å ta en bytur til Bergen. Siden jeg aldri har vært i Bergen, og siden vi var mer på jakt etter opplevelse enn avslapning, falt valget på Bergen. Og vi angret ikke!

Vi kom frem til Bergen i 8 tiden tirsdagskveld, og sjekket inn på Hotell Admiral. Det var et nydelig, ærverdig hotell ved vannkanten, rett ved Strandgata. Etter å ha piffet oss opp litt etter turen, gikk vi ut for å finne et sted hvor vi kunne spise. På vei mot hotellet hadde jeg sett en restaurant - "Aroma" - som så veldig fin ut, så vi peilte oss inn mot den. Den lå rett ved bryggen, og hadde store vakre vinduer, interiør i stål, svart og tre - helt lekker. Maten var helt fantastisk, inspirert av det italienske og franske kjøkken. Helt vår smaksretning. Etter å ha spist nydelig 3-retters middag med god drikke, ruslet vi litt rundt i byen og så på livet. Hånd i hånd.

Onsdagsmorgen stod vi opp og spiste en lang, rolig frokost på hotellet, før vi gikk ut for å utforske byen. Første gikk vi å kikket litt rundt om i gatene rundt hotellet, før vi peilte oss inn på festningen og Håkonshallen. Det va så deilig å gå rundt, se ting en ikke har sett før, kikke i butikker og prate om alt og ingenting. Etter noen timer fant vi ut at vi var litt sultne. Jeg hadde hørt om en muffinskafé kalt Eat My Muffin og vi bestemte oss for å finne den og prøve den ut. Vi bestilte mangosmoothie, appelsinjuice, brownie muffins og en oreo muffins. Oreo´en vant. Og alt var så godt!
Senere tok vi fløien opp for å se på utsikten over byen, og vi bestemte oss for å gå ned igjen - noe som var en veldig fin tur. Resten av dagen gikk vi rundt å kikka, satt på en benk å spiste is, og hørte på en gatemusikant som spilte den samme sangen om og om igjen på trekkspill.
Før vi reiste hjem spiste vi middag på en kjempekoselig italiensk restaurant Stragiotti oppe ved Domkirken, og vi snakka om hvor fornøyd vi var med den lille påsketuren vår. Og vi fant ut at 24 timer i en by var helt perfekt for oss.

Håper at du har hatt en god påske, også!

Jeg kommer snart tilbake med flere minner fra denne herlige påsken, og noen oppskrifter jeg prøvde ut.