2. april 2011

MandagsMiddag.



Mandager har rykte på seg for å servere de kjedeligste, mest sparsomme, helst så sunne at de smaker vondt. Jeg forstår det på en måte. Etter helgen kan det være greit å ikke sprenge budsjettet for å få en middag på bordet. Og en gjerne litt lei av de store måltidene etter å ikke gjort stor annet enn å spise i 3 dager. 



Men mandager fortjener likevel litt krydder og smak. Syns nå jeg. Hos oss er mandager dagen hvor vi ikke legger planer. Fordi helgene våre er så fulle, har vi bestemt oss for at på mandagen skal vi bruke tid rundt hverandre, og gjøre akkurat det vi har lyst til. Denne mandagen lagde jeg en kyllingsuppe med smak av Provence og is med varme skogsbær (marinert i balsamico, sukker og rosépepper) og vi fikk spontanbesøk av en venninne, som spiste sammen med oss. Så gikk vi på spontanmøbelshopping på Bolia, før vi hadde en deilig kveld på sofaen med en deilig salat og skogsbærsorbet - laget av restene fra de varme bærene) til dessert.




Det var en deilig mandag. Og jeg var takknemlig for en mandag uten planer, som ga rom for koselige stunder. Jeg var også takknemlig for middag som både smakte godt, var lett og gav rom til hverdagsluksus - dessert!


Kyllingsuppe med smak av Provence:
600 g kylling - kokt i vann for at den skal holdes mør.
1 1/2 kyllingbuljong.
1 boks hermetisk tomater.
1 dl appelsinjuie.
4 stk poteter.
2 stk gulrøtter.
1 stk løk.
4 båt hvitløk.
Litt rosmarin og timian.
Hakket frisk basilikum på toppen ved servering og nykvernet pepper og salt.

Skjær opp grønnsakene og stek dem litt på panna.
Ha alt det flytende + tomatene og krydderet i en gryte og kok opp.
Ha i grønnsakene og kyllingen og kok suppa på lav varme til grønnsakene er møre (ca.30 min).

Server med godt brød eller flatbrød. DIGG!

Tusen takk for alle koselige kommentarer dere legger igjen - jeg setter så pris på det:-)



Nå får vi besøk om 15.min. På tide å begynne med maten! 
Snakkes, C.!


2 kommentarer:

  1. Du e så flink!:)

    SvarSlett
  2. Miriam Larsendesember 02, 2015

    Hvordn kylling er det man skal koke? Er det en hel kylling?

    SvarSlett